روزنامه جهان اقتصاد - مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران با اشاره به اينکه موتورسيکلتها 6 برابر خودروها آلودگي هوا و 2 برابر آلودگي صدا توليد ميکنند، گفت: در جهت کاهش آلودگي هواي تهران 6 برنامه اجرايي از جمله ورود موتورسيکلتهاي برقي، ورود خودروهاي هيبريدي به ناوگان تاکسيراني، تعويض کاتاليست تاکسيها، نصب فيلتر دوده روي اتوبوسهاي ديزلي، رسيدگي به اتوبوسهاي فرسوده و توسعه اتوبوسهاي برقي، تدوين شده است.
به گزارش مهر ، سيد وحيد حسيني در جلسهاي که به منظور بررسي برنامههاي اجرايي اين معاونت با هدف کاهش آلودگي هواي تهران برگزار شده بود، با اشاره به اين که 44 درصد روزهاي سال گذشته، هواي تهران ناسالم و فقط 3 روز هوا پاک بود، افزود: وضعيت هواي تهران از حالت بحران هم عبور کرده و لازم است منابع توليد آلودگي همچون موتورسيکلتهاي بنزيني مورد توجه ويژه قرار بگيرند.
وي با بيان اين که موتورسيکلتهاي کاربراتوري در هر کيلومتر پيمايش بيش از 18 گرم آلودگي توليد ميکنند، اظهار کرد: اين در حالي است که خودروهاي با استاندارد يورو 2 در هر کيلومتر پيمايش کمتر از 3 گرم توليد آلودگي ميکنند و به عبارت ديگر آلايندگي يک دستگاه موتورسيکلت به طور متوسط 6 برابر يک دستگاه خودرو با استاندارد يورو 2 است.
مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران با تأکيد اين که مقادير زيادي از اين 18 گرم آلودگي که در برخي موتورسيکلتهاي فرسوده حتي به 27 گرم نيز ميرسد، به دليل بد سوزي مونوکسيد کربن توليد ميشود، تصريح کرد: بخشي از اين آلودگي نيز ذرات معلق به عنوان مادهاي سمي است و اتفاقاً اندازه ذراتي که موتورسيکلتها توليد ميکنند، خيلي ريزتر و مخربتر از ذراتي است که خودروها توليد ميکنند و به دليل همين ريز بودن، ميتواند تا عمق ريه نفوذ کنند و سلامت شهروندان را با خطر جدي رو به رو کنند.
حسيني با اشاره به اين که هر چند آمار درستي از تعداد موتورسيکلتهاي فعال تهران در دست نداريم ولي پيشبيني ميکنيم بالغ بر یک ميليون دستگاه موتورسيکلت بنزيني در محدوده مرکزي شهر تردد ميکنند، اظهار کرد: عموماً تنظيم هوا در موتورسيکلتهاي کاربراتوري دقيق نيست و تنظيم آنها پس از مدتي به هم ميخورد و دچار بد سوزي ميشوند.
1393/3/30
نظرات شما عزیزان: